Grad | Tvillingerne 15o |
Symbol |
TO HOLLANDSKE BØRN SNAKKER SAMMEN OG UDVEKSLER DERES VIDEN. |
Grundtone |
Behovet for at klargøre sine erfaringer gennem reel kontakt med ligesindede mennesker. Dette symbol tilføjer noget vitalt til det foregående. Transcendentale oplevelser og overnaturlige evner må afprøves og tydeliggøres gennem anvendelsen af normale og kollektivt afprøvede kommunikationsredskaber – hvilket kan betyde ved hjælp af videnskabelige metoder. De ”hollandske børn” synes at være blevet introduceret af det underbevidste sind hos den person, som formulerede symbolet på grund af en association til nethed og den holdning til åben diskussion, som har været fremherskende i Holland. De er ”børn”; fordi de nye erfaringer stadigvæk er meget friske og kræver bekræftelse. Dette kræver et ”rent” og åbent sind, som er ivrigt efter at afprøve det, som er erfaret, gennem udveksling af synspunkter med ens ligemænd. |
Nøgleord | Dette er det sidste stadium af den femtende fem-foldige sekvens af symboler. Det lukker scenen vedrørende ”Opdagelse”. Alle opdagelser må nødvendigvis checkes og deres gyldighed må afprøves. I gamle stammekulturer blev et menneskes ”store drømme” kun accepteret som gyldige og gjort til grundlag for handling, hvis et andet medlem af stammen havde en lignende drøm. Behovet for OBJEKTIVITET må dækkes, og det indebærer en bekræftelse af enhver subjektiv erkendelse gennem en lignende erfaring. Det antyder også den form for dualisme, som findes i alle mentale erfaringer såvel som i mentale begreber. |
Fra Dane Rudhyar´s "An Astrological Mandala" - Oversat af Hans Find Andersen